HTML

Webmorzsa

Felhasználói élménybeszámoló az internetről. Használható és használhatatlan dolgok a világhálóról.

A használható weboldalak 25 pontja

2009.07.31. 09:29 kollinz

Nemrég bukkantam a következő usability szempontlistára, amin szerintem minden weboldal tulajdonosnak kötelezően végig kellene mennie. Az írás kompakt formában összefoglalja, hogy mikre kell odafigyelni, ha jól használható, ergonomikus weboldalt szeretnénk.
(Megjegyzés: ez a post a fenti lista hevenyészett szabadfordítása, az eredeti megtekinthető itt.)

1. Elfogadható betöltődési idő

Logikus: ha túl sokáig töltődik az oldal, a látogató nem várja meg, és továbbmegy. Attól, hogy már szinte mindenkinek szélessávú hozzáférése van, csak még türelmetlenebbek lettek a felhasználók.

2. Megfelelő kontraszt

Bár a designerek imádják a halványszürke háttéren sötétszürke betűket, a látogatóink ezt nem díjazzák. Ők olvasni akarnak, erre pedig a fehér alapon fekete betű a legjobb.

3. Olvasható betűméretek és közök

Magától értetődő: a betű legyen akkora, hogy könnyen el lehessen olvasni, a szövegblokkok pedig legyenek elég szellősek.

4. Flash: mértékkel

Csak akkor használjuk Flasht és egyéb kiegészítő technológiákat, ha az érdemben hozzájárul weboldalunk céljaihoz. A legtöbb weboldal tökéletesen kivitelezhető egyszerű HTML-ként, raádásul ezt a keresők is jobban szeretik.

5. ALT tag a képeknek

Nem csak a gyengénlátóknak segítség, ha felcímkézzük a képeket, de a keresők is hálásak lesznek érte. Különösen igaz ez, ha pl. a menü elemei is grafikusan jelennek meg.

6. Megtervezett 404 oldal

Ha a látogató nem létező oldalra jut (hibás linkre kattintva, vagy az URL elírása miatt), azonnal kapjon segítséget, hogy megtalálja a keresett tartalmat.

7. Logo kiemelt megjelenítése

Az emberek a bal felső sarokban szokták meg a weboldal üzemeltetőjének logóját, hát kedveskedjünk nekik azzal, hogy mi is oda tesszük.

8. Találó tagline

Hasznos felrakni egy rövid, tömör mondatot arról, hogy mi a weboldal célja. Kerüljük azonban a szakzsargont és a marketingömlengést.

9. Öt másodperces meggyőzés

Mindössze néhány másodpercünk van arra, hogy egy új látogatót meggyőzzünk arról, érdemes a honlapunkat megnéznie. Ennyi idő alatt ki kell derülnie számára, hogy miről szól honlapunk, és miért jó neki.

10. Rólunk oldal

Unalmasnak tűnik, de a legkézenfekvőbb módja a bizalom építésének, ha vállalati információkat jelenítünk meg egy könnyen megtalálható menüpont alatt.

11. Kapcsolatfelvétel

A látogatók elvárják, hogy kapcsolatba léphessenek velünk, ha szükséges (sőt, ez a mi érdekünk is). Mindenképp legyen egy olyan kiemelt szekció, ahol elérhetőségeinket tesszük közzé.

12. Eltéveszthetetlen főmenü

Az első számú navigációs eszköznek azonnal észrevehetőnek kell lennie. Ha több navigációs eszköz is van az oldalon, derüljön ki, hogy melyik mire szolgál.

13. Egyértemű, tömör menüpontok

A menüpontok elnevezései legyenek rövidek, és derüljön ki mindenki számára egyértelműen, hogy melyik mit takar. Kerüljük az innovatív megoldásokat.

14. Fogyasztható mennyiségű menüpont

A felhasználók limitált mennyiségű linket tudnak áttekinteni, ezért törekedjünk arra, hogy egyszerre legfeljebb 7 menüpontból kelljen választaniuk.

15. A nyitóoldalra linkelt logó

Az egyik legelterjedett navigációs megoldás, hogy a logóra kattintva vissza lehessen jutni a nyitóoldalra.

16. A linkek következetes jelölése

Az internet kezdetekor minden link kék volt és aláhúzott, és mindenki felismerte őket. Természetesen lehet ezen finomítani, de mindenképp látszódjon, hogy mi kattintható, és mi nem.

17. Keresés minden oldalon

Ha az oldalon van keresés, jól látható helyen kell szerepeltetni minden oldalon. Legjobb a jobb felső sarokba tenni - a felhasználók megszokták ott.

18. Beszédes címsorok

Mivel a legtöbb ember a weben csak átfutja a szövegeket, tagoljuk a tartalmakat jól megfogalmazott címsorokkal (H1, H2, stb.). Törekedjünk a tömör, egyértelmű szövegezésre.

19. A lényeg az első képernyőn

Bár a felhasználók sokat hajlandók scrollozni, törekedjünk arra, hogy fő mondanivalónkat gördítés nélkül (a "fold" felett) is láthassák a legelterjedtebb képernyőfelbontásokon.

20. Következetes stíluskezelés

Az egyes elemek (színek, betűméretek, hátterek, stb.) vizuális megjelenését következetesen vigyük végig valamennyi aloldalon. Ha a linkek zöldek az egyik oldalon, a másikon is legyenek azok.

21. Ne vigyük túlzásba a kiemeléseket

A szövegben alkalmazott kiemelésekkel (félkövér betű, aláhúzás, eltérő háttérszín, stb.) hangsúlyt tudunk adni egyes mondanivalóinknak, de ha túlzásba visszük, épp az ellenkező hatást érjük el!

22. Visszafogott hirdetések

Ha hirdetéseket teszünk az oldalunkra, egyértelműen válasszuk el az érdemi tartalomtól, és ne próbáljuk minden áron letolni közönségünk torkán.

23. Tömör szövegezés

A weben sokkal rövidebben kell megfogalmazni mondanivalónkat, mint offline környezetben. Ha ugyanazt le tudjuk írni fele annyi szóban is, rövidítsünk!

24. Beszédes URL-ek

Ma már egyszerű megoldások vannak arra, hogy aloldalaink URL-jét barátságosabbra változtassuk, amely mind felhasználóink, mind a keresők számára könnyebben fogyaszthatóbb.

25. Egyértelmű oldalcímek

Oldalaink címe (amik a TITLE tagben szerepelnek) az első, amit a felhasználó a böngészőjében meglát, adjunk tehát tömör, érthető címet oldalainknak.


Szólj hozzá!

Címkék: usability

A bejegyzés trackback címe:

https://webmorzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr231279091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása