Nemrég bukkantam a következő usability szempontlistára, amin szerintem minden weboldal tulajdonosnak kötelezően végig kellene mennie. Az írás kompakt formában összefoglalja, hogy mikre kell odafigyelni, ha jól használható, ergonomikus weboldalt szeretnénk.
(Megjegyzés: ez a post a fenti lista hevenyészett szabadfordítása, az eredeti megtekinthető itt.)
1. Elfogadható betöltődési idő
Logikus: ha túl sokáig töltődik az oldal, a látogató nem várja meg, és továbbmegy. Attól, hogy már szinte mindenkinek szélessávú hozzáférése van, csak még türelmetlenebbek lettek a felhasználók.
2. Megfelelő kontraszt
Bár a designerek imádják a halványszürke háttéren sötétszürke betűket, a látogatóink ezt nem díjazzák. Ők olvasni akarnak, erre pedig a fehér alapon fekete betű a legjobb.
3. Olvasható betűméretek és közök
Magától értetődő: a betű legyen akkora, hogy könnyen el lehessen olvasni, a szövegblokkok pedig legyenek elég szellősek.
4. Flash: mértékkel
Csak akkor használjuk Flasht és egyéb kiegészítő technológiákat, ha az érdemben hozzájárul weboldalunk céljaihoz. A legtöbb weboldal tökéletesen kivitelezhető egyszerű HTML-ként, raádásul ezt a keresők is jobban szeretik.
5. ALT tag a képeknek
Nem csak a gyengénlátóknak segítség, ha felcímkézzük a képeket, de a keresők is hálásak lesznek érte. Különösen igaz ez, ha pl. a menü elemei is grafikusan jelennek meg.
6. Megtervezett 404 oldal
Ha a látogató nem létező oldalra jut (hibás linkre kattintva, vagy az URL elírása miatt), azonnal kapjon segítséget, hogy megtalálja a keresett tartalmat.
7. Logo kiemelt megjelenítése
Az emberek a bal felső sarokban szokták meg a weboldal üzemeltetőjének logóját, hát kedveskedjünk nekik azzal, hogy mi is oda tesszük.
8. Találó tagline
Hasznos felrakni egy rövid, tömör mondatot arról, hogy mi a weboldal célja. Kerüljük azonban a szakzsargont és a marketingömlengést.
9. Öt másodperces meggyőzés
Mindössze néhány másodpercünk van arra, hogy egy új látogatót meggyőzzünk arról, érdemes a honlapunkat megnéznie. Ennyi idő alatt ki kell derülnie számára, hogy miről szól honlapunk, és miért jó neki.
10. Rólunk oldal
Unalmasnak tűnik, de a legkézenfekvőbb módja a bizalom építésének, ha vállalati információkat jelenítünk meg egy könnyen megtalálható menüpont alatt.
11. Kapcsolatfelvétel
A látogatók elvárják, hogy kapcsolatba léphessenek velünk, ha szükséges (sőt, ez a mi érdekünk is). Mindenképp legyen egy olyan kiemelt szekció, ahol elérhetőségeinket tesszük közzé.
12. Eltéveszthetetlen főmenü
Az első számú navigációs eszköznek azonnal észrevehetőnek kell lennie. Ha több navigációs eszköz is van az oldalon, derüljön ki, hogy melyik mire szolgál.
13. Egyértemű, tömör menüpontok
A menüpontok elnevezései legyenek rövidek, és derüljön ki mindenki számára egyértelműen, hogy melyik mit takar. Kerüljük az innovatív megoldásokat.
14. Fogyasztható mennyiségű menüpont
A felhasználók limitált mennyiségű linket tudnak áttekinteni, ezért törekedjünk arra, hogy egyszerre legfeljebb 7 menüpontból kelljen választaniuk.
15. A nyitóoldalra linkelt logó
Az egyik legelterjedett navigációs megoldás, hogy a logóra kattintva vissza lehessen jutni a nyitóoldalra.
16. A linkek következetes jelölése
Az internet kezdetekor minden link kék volt és aláhúzott, és mindenki felismerte őket. Természetesen lehet ezen finomítani, de mindenképp látszódjon, hogy mi kattintható, és mi nem.
17. Keresés minden oldalon
Ha az oldalon van keresés, jól látható helyen kell szerepeltetni minden oldalon. Legjobb a jobb felső sarokba tenni - a felhasználók megszokták ott.
18. Beszédes címsorok
Mivel a legtöbb ember a weben csak átfutja a szövegeket, tagoljuk a tartalmakat jól megfogalmazott címsorokkal (H1, H2, stb.). Törekedjünk a tömör, egyértelmű szövegezésre.
19. A lényeg az első képernyőn
Bár a felhasználók sokat hajlandók scrollozni, törekedjünk arra, hogy fő mondanivalónkat gördítés nélkül (a "fold" felett) is láthassák a legelterjedtebb képernyőfelbontásokon.
20. Következetes stíluskezelés
Az egyes elemek (színek, betűméretek, hátterek, stb.) vizuális megjelenését következetesen vigyük végig valamennyi aloldalon. Ha a linkek zöldek az egyik oldalon, a másikon is legyenek azok.
21. Ne vigyük túlzásba a kiemeléseket
A szövegben alkalmazott kiemelésekkel (félkövér betű, aláhúzás, eltérő háttérszín, stb.) hangsúlyt tudunk adni egyes mondanivalóinknak, de ha túlzásba visszük, épp az ellenkező hatást érjük el!
22. Visszafogott hirdetések
Ha hirdetéseket teszünk az oldalunkra, egyértelműen válasszuk el az érdemi tartalomtól, és ne próbáljuk minden áron letolni közönségünk torkán.
23. Tömör szövegezés
A weben sokkal rövidebben kell megfogalmazni mondanivalónkat, mint offline környezetben. Ha ugyanazt le tudjuk írni fele annyi szóban is, rövidítsünk!
24. Beszédes URL-ek
Ma már egyszerű megoldások vannak arra, hogy aloldalaink URL-jét barátságosabbra változtassuk, amely mind felhasználóink, mind a keresők számára könnyebben fogyaszthatóbb.
25. Egyértelmű oldalcímek
Oldalaink címe (amik a TITLE tagben szerepelnek) az első, amit a felhasználó a böngészőjében meglát, adjunk tehát tömör, érthető címet oldalainknak.
Tweet